Ügyféladat platform (CDP) alapozó: a siker kulcsa az e-kereskedelemben

Ahogy webshopod növekszik, a marketing kiadásod is érthetően egyre nagyobb lesz, így hosszútávon kevesebb figyelmet kaphat a MarTech (Marketing Technológia) eszköztár fejlesztése. Pedig a marketing technológia hihetetlen ütemben fejlődik és ha lemaradsz róla, a nagy növekedésről is lemaradhatsz.????

A CDP (ügyféladat-platform) piac növekedési előrejelzései lenyűgöző számokat mutatnak. Már a fejlett és neves cégek is látják a potenciált a marketing technológiai eszközkészlet bővítésében a CDP-vel.????


Ennek oka, hogy a Customer Data Platform nemcsak zökkenőmentesen integrálható a meglévő technológiai eszköz készletbe nagyobb költségek nélkül, hanem teljesíti is az elvárásokat, így a befektetés bőven megtérül.????

Ebben a cikkben átfogó képet kapsz a CDP-ről és arról, hogy milyen elképesztő sikereket tudsz vele elérni a webáruházadban.???? 

CDP-k és CIP-k (Customer Identification Program) gyors növekedése – de miért is?

A CDP Piac

Kezdjük ott, hogy ha egyáltalán nem ismered még a Customer Data Platform (rövidítve CDP) fogalmát, akkor olvasd el ezt a korábbi cikkünket a témában, ahol tisztázzuk az alapokat.

A globális ügyfél analitikai piac mérete várhatóan 2021-ben 9,6 milliárd USD-ról 2026-ra 25,3 milliárd USD-ra nő, 21,3%-os éves növekedési ütemmel.????

A következő generációs CDP-k, AI-al turbózott ügyfélelemző platformok alapvetően ebbe a kategóriába tartoznak. Ráadásul a marketingesek 84%-a tervezi az AI-t házon belül is alkalmazni. Az AI mostmár alapvető szerepet játszik a modern CDP-kben.????

Világszerte kicsitől az óriás cégekig építik be a CDP-ket a marketing technológiai eszköz-készletükbe. Ráadásul gyorsan, mintha ez lenne a minimális követelmény a versenyben maradáshoz.

Miért terjednek ennyire a CDP-k?

Ahogy a következő fejezetben bemutatjuk, a fejlett webshopok marketing technológiai eszközkészlete már most is erős. Ezek a webáruházak különféle drága rendszereket használnak, hogy ügyfél ismeretet szerezzenek, és páratlan ügyfélélményt biztosítsanak minden érintkezési ponton.????

Az igazság viszont az, hogy ezek a rendszerek együttesen nem működnek elég jól. Mindegyik eszköz jól működik, azt teszi, amire tervezték. De az összehangolásuk hiányosnak bizonyul. A CDP és CIP rendszerek ezt hivatottak orvosolni.????

Vizsgáljuk meg, hogy miért növekszik ilyen gyorsan a CDP piac, és hogyan tudja egy ilyen rendszer a Te webáruházad eladásait is megsokszorozni? Vajon hogyan növeli a CDP nemcsak a saját értékét, hanem tud valódi szinergiát teremteni a modern marketing eszköztár elemei között????? 

A webshopok hagyományos marketing technológiai eszközkészlete

Egy tipikus marketing eszköz készletben számos szoftver található. Ebben a fejezetben röviden bemutatunk néhányat, és elmagyarázzuk, hogyan kellene együttműködniük az ügyféladatok gyűjtéséhez és különböző csatornákon / érintkezési pontokon való aktiválásához.????

Adatgyűjtés

Enterprise Tag Management????️

A tag-kezelő (magyarul: címkéző) rendszerek a webes felületen keresztül szabályozzák az összes többi tag és mobilszolgáltató telepítését, kódolás nélkül. Ezek a rendszerek lehetővé teszik a tagek hozzáadását, szerkesztését vagy eltávolítását egyszerűen. Képesek arra, hogy:

  • Kezeljék az adatgyűjtést
  • Harmadik fél tag-jeit kezelje
  • Kezelje a digitális adat terjesztését 

Digitális Analitika???? 

A digitális elemző eszközök különböző forrásokból, például weboldalakról és mobilalkalmazásokból gyűjtik és elemzik az adatokat. Ezek az eszközök betekintést nyújtanak a felhasználók vagy ügyfelek viselkedésébe, segítve a következő területeket:

  • Viselkedés alapú szegmentáció
  • Analitika
  • Előzmények alapján történő szegmentáció

Adatkezelő Platform (DMP)????

A CDP platformok közvetlen elődje a 2000-es évek elején jelent meg. A DMP (Data Management Platform) második és harmadik féltől származó adatokat gyűjt és rendszerez, majd megosztja ezeket más marketing technológiai rendszerekkel, hogy mélyebb ügyfélismeretet biztosítson. Anonim azonosítókat is képes szegmentálni, valamint alkalmas még:

  • Ügyfél felismerésre
  • Közönség szegmentálására, aktiválásra és koordinálásra
  • Harmadik féltől származó adatok modellezésére

CRM????

2024-re a Customer Relation Management (CRM) rendszert már nyugodtan nevezhetjük hagyományos rendszernek. Ez a technológia az 1990-es évek elején jelent meg, és a cég ügyfeleivel és potenciális ügyfeleivel való kapcsolatok és interakciók kezelésére szolgál. Elsősorban azonban a CRM az ismert ügyfelek operatív adataival dolgozik, úgy mint:

  • Opt-in preferenciák
  • Ügyféladatok, pontozás és attribútumok
  • Termékek / rendelések

Adat Aktiválás????

Különböző részei vannak az e-kereskedelmi marketing stratégiának, amelyhez marketingeszközök egész tárháza szükséges. A lenti listában felsoroljuk a legfontosabbakat. 

Ezt tudják az ún. CMS (Tartalom Management Rendszer) marketing eszközök 

  • Tartalomkezelés
  • Sablon létrehozása és közzététele
  • Tartalomkészítés

Ezt tudják az on-site és applikáció személyre szabási eszközök

Online marketing reklámeszközök

  • Hirdetési platformok (Meta, Google Ads, stb.)
  • Retargeting platformok
  • SEM (Search Engine Marketing) eszközök
  • Fizetett közösségi platformok

Cross-channel kampánykezelés

  • Direkt Marketing automatizálás kezelése
  • Kapcsolati adatok és ajánlatok kezelése

Hogyan kell együttműködnie a marketing eszközeidnek?

A fent felsorolt eszközkészlet alapvető a digitális adatgyűjtéshez és ügyfél aktiváláshoz. Az adatgyűjtés során a tag-kezelő eszköz adatokat küld elemzésre. Az így kinyert adatokat továbbítja a DMP-nek (Data Managemet Platform), amely az ügyfelek felismerését, szegmentálását és koordinálását végzi harmadik fél adatait felhasználva.➡️

A DMP adatokat is cserél a régi CRM-mel, gazdagítva azt, és felhasználva az ügyfél felismeréséhez és szegmentálásához szükséges adatokat. 

Az adatokat különböző aktiváló rendszerekhez lehet továbbítani: a CMS és eCommerce, on-site és applikáció személyre szabási eszközökhöz, a weboldalak és alkalmazások tartalmának kezelésére, tesztelésére, PPC célzására és személyre szabására lehet használni.????

Ezek az eszközök optimalizálják a tartalmat a fizetett külső médiákhoz, és a cross-channel kampánykezelést a direkt marketingben, úgy mint az email, SMS vagy chat csatornákban használják.

A valóságban egy ilyen eszközkészlet nem működik elég gördülékenyen ahhoz, hogy valós időben egységes adatokat biztosítson az aktiváló eszközöknek.????

Mi a legnagyobb probléma a hagyományos marketing eszköz készlettel?

Szétszórt adatok

Olyan rendszerek, mint a DMP és a CRM, az adatokat külön tárolják, így nem hoznak létre egy egységes, átfogó képet az ügyfelekről. Bár képesek egymás adatait gazdagítani vagy javítani, egyikük sem egyesíti az összes adatot egyetlen, valós képet nyújtó forrássá.????

Ez további problémákat okoz, mert a hagyományos marketing technológiai eszközök gyakran nem működnek jól együtt. A különböző eszközök eltérő működési módjai miatt az adatok elvesznek vagy nem maradnak konzisztensen kezelve az eszközök között.

Biztonsági és adatvédelmi problémák

Ha az adatok nem egységesek és kapcsolódási problémák vannak, az értékes információk elkerülhetetlenül elvesznek.???? A hagyományos marketing technológiai eszközök komoly kockázatot jelentenek a cégeknek, mivel az ügyféladatokat ellophatják külső hackerek, vagy a marketing csapat hibásan használhatja fel őket.

Nagyon nehéz megvédeni és megóvni az adatokat, amelyek különböző rendszerek és technológiák között mozognak, mert mindegyiknek megvan a maga gyenge pontja. Nehéz megállapítani, hogy egy adatvesztés, -szivárgás vagy -változás, a rendszerek közötti kapcsolódási problémák, emberi hiba vagy külső támadás eredménye volt-e.

Ezen kívül, a Consent Mode beleegyezések kezelése is bonyolult ebben a helyzetben.☝️

Azonosítási problémák

Egy másik probléma, ami az adatkonzisztenciával és az aktiválási idővel kapcsolatos, hogy a hagyományos marketing technológiai eszközök nem képesek hatékonyan megoldani az azonosítási problémákat.????

Ha nincs egyetlen megbízható forrás az ügyféladatokról, a marketingeseknek harmadik féltől származó adatokat (ún. third party data) kell használniuk az egységes ügyfélprofilok létrehozásához. Ezek a harmadik féltől származó adatok egyre kevésbé használhatók (“cookiless world”).

Ráadásul rengeteg időt és energiát igényel egy ilyen egységes profil létrehozása, és az erőfeszítések gyakran hiábavalók.????

Aktiválási és piacra kerülési idő

A marketingesek és a cég többi csapata is nehezen tudja időben piacra vinni az erőfeszítéseik eredményeit. Túl sok különböző rendszert és eszközt kell használniuk, amelyek mind más-más adatokat gyűjtenek.

A marketing technológiai eszközök kiaknázatlan potenciálja

Ezek a problémák együtt akadályozzák, hogy a különböző marketingeszközök ki tudják használni a bennük rejlő lehetőségeket. A rendszerek közötti adatátvitel nem egységes, ami lassítja a folyamatokat, és az eredmények sem lesznek igazán hasznosak. Valós idejű adatokat szinte lehetetlen elérni.????

Egyszerűen fogalmazva, a hagyományos marketing eszközök nem tudnak egységes, összekapcsolt és azonnal cselekvésre kész ügyfélélményt nyújtani minden online és offline ponton.????

CDP / CIP definíció 

Az ügyféladat-platformok (CDP-k) azért jöttek létre, hogy megoldják ezeket a problémákat. Mielőtt elmagyarázzuk, hogyan működnek, nézzük meg, mi is pontosan a CDP. Ezeket a platformokat úgy tervezték, hogy ne kelljen lecserélni az összes drága marketing eszközt. Inkább az a cél, hogy kiaknázhassák azok teljes potenciálját és hasznosítsák a begyűjtött adatokat.???? 

A Gartner definíciója szerint: “Az ügyféladat-platform egy marketing rendszer, amely egyesíti a vállalat ügyfelektől származó adatait különböző csatornákból, lehetővé téve az ügyfél-modellezést, optimalizálva az üzenetek és ajánlatok időzítését valamint célzását.”

A CDP Institute pedig így határozza meg: “Az ügyféladat-platform egy komplex szoftver, amely egységes ügyfél adatbázist hoz létre, és ez más rendszerek számára is hozzáférhető.”

A “komplex szoftver” azt jelenti, hogy a CDP egy kész, kvázi “dobozos” szoftver, amit egyszerűen használhatunk, általában a szállító biztosítja. Az “egységes ügyfél adatbázis” azt jelenti, hogy a CDP különböző forrásokból gyűjti az adatokat – értékesítés, ügyfélszolgálat, közösségi média stb. -, majd ezeket az adatokat egyesíti és egységes ügyfélprofilt hoz létre.✅

Végül, a “más rendszerek számára is hozzáférhető” rész pedig azt jelenti, hogy az adatokat megosztják minden más rendszerrel, amelynek szüksége van rá, például értékesítési vagy marketingrendszerekkel.

A Customer Intelligence Platform (CIP) a CDP-k továbbfejlesztett változata.???? A CIP-k nemcsak az első féltől származó adatokat tartalmazzák, hanem nulladik féltől származó (ún. zero party data) adatokat is, amelyek segítenek még részletesebb betekintést nyerni.

Emellett mesterséges intelligenciát és gépi tanulást használnak az adatok feldolgozására és elemzésére.????

A CDP vagy CIP egy olyan rendszer, amely minden más eszközből és érintkezési pontból gyűjt adatokat, és ezeket egységes ügyfélprofilba rendezi, biztosítva ezzel valódi megbízható információ forrást az egész cég számára valós időben.????

A CDP 4 lépésben biztosítja az adatok konzisztenciáját és használhatóságát

A CDP (ügyféladat-platform) folyamatos, egységes és azonnal használható ügyfélélményt biztosít minden online és offline érintkezési ponton.❤️

Ezzel szemben a hagyományos marketing eszközökben az adatok külön-külön jelennek meg minden egyes rendszerben. A CDP viszont egyszerre összegyűjti és összekapcsolja az adatokat minden eszközből és érintkezési pontból, legyen az online vagy offline, így biztosítva, hogy minden információ egy helyen, egyszerűen hozzáférhető és használható legyen:

Adatgyűjtés minden csatornából

A CDP első lépése az, hogy adatokat gyűjtsön mindenféle csatornából, legyen az offline, például üzletek vagy call centerek, vagy online. Ezek az adatok lehetnek névtelenek vagy személyhez kötöttek, mint például egy e-mail cím vagy lojalitási szám.????

A CDP valós időben gyűjti ezeket az adatokat, és összekapcsolja őket különböző információkkal, például akciók, megtekintett tartalmak, vásárlási előzmények alapján. Az adatokat ezután tárolja, hogy egy teljes képet adjon az ügyfelekről, és segítsen a marketing stratégia finomításában.????

Az adatokat az alábbiak szerint gyűjti:

  • Személyes és demográfiai adatok (például kor, nem, lakcím)
  • Weboldal / webáruház felületén a viselkedési adatok (például melyik oldalon időzött)
  • Elköteleződési adatok (például kattintások, interakciók)
  • Tranzakciós adatok (például vásárlások, kosárérték)
  • Mobil adatok (például mobilapp használat)

Adatok hozzárendelése ugyanahhoz az egyénhez

A hagyományos marketing elsősorban az eszközöket célozza. A mai megközelítés az egyén köré építi a kapcsolatot, hogy jobb relevanciát biztosítson. A következő lépés, amit a CDP végez, az összegyűjtött adatok hozzárendelése egy felhasználó alapú megközelítés érdekében.????‍????‍????

A csatornák és eszközök közötti hozzárendelés fájdalmas feladat. Az első féltől és nulladik féltől származó adatok hasznosak lehetnek az információk összekapcsolásában, amelyek különböző csatornákból és eszközökből származnak.

A CDP a meglévő eszközkészletet is használja, mint a CRM, hogy régi és nominális információkat nyerjen ki, amelyeket felhasználhat egy egységes ügyfélprofil sikeres felépítéséhez. Az adatokat a CRM-ből is kinyerheti és visszaküldheti, más forrásokból gazdagítva.

  • Előkészítés
  • Integráció
  • Gazdagítás

Szegmentálás és aktiválás⚡

A modern marketingesek célja, hogy személyre szabott kapcsolatokat építsenek ki a cég / webáruház  vásárlóival. Ehhez a CDP-k képesek pontosan szegmentálni a profilokat.????

A CDP arra törekszik, hogy több szempont szerint növelje a szegmentálható profilok számát: például demográfiai adatok, földrajzi hely vagy viselkedés alapján. Ezeket a közönség szegmenseket használja a különböző marketingmegoldások aktiválásához, mint például dinamikus kreatív optimalizálás, személyre szabott hirdetések, marketing automatizálási szekvenciák vagy weboldal / webshop személyre szabása.????

A CDP az adatokat offline érintkezési pontokon is aktiválhatja, például üzletekben és call centerekben. 

Elemzés és optimalizálás

A harmadik lépésben a CDP az adatokat különböző szegmensekre alkalmazza, majd elemzi az eredményeket, hogy finomítani tudja a kampányokat. Például a CDP segítségével könnyen végezhetsz A/B teszteket, ami azt jelenti, hogy kipróbálhatod, melyik hirdetés vagy ajánlat működik jobban.???? 

A CDP össze tud dolgozni más eszközökkel, például a DMP-vel, hogy pontosabb előrejelzéseket adjon az adatok alapján. Ez segít jobban megérteni, hogyan teljesítenek a kampányok.

A CDP segít lebontani az adatokat különálló részekre és csökkenteni a kampányok eredményeinek félreértelmezését. Míg a hagyományos marketing eszközöknél a kampányok teljesítményének mérési módjai gyakran túl egyszerűek és el vannak különítve egymástól, a CDP központi szerepe lehetővé teszi, hogy egy helyen láthasd az összes fontos mutatót és pontosan értékelheted az eredményeket.????

Összefoglalva, a CDP segít a következő területeken:

  • Modellezés: Adatok alapján előrejelzések készítése
  • Elemzés: Kampányok teljesítményének részletes vizsgálata
  • Automatizálás: Kampányok és marketing folyamatok automatizálása

Hogyan illeszkedik a CDP a Te marketing eszköz-készletedbe?

Mivel a CDP hatékonyan kihasználja a vállalat már meglévő marketing eszközeit, felmerül a kérdés, hogy pontosan mi is ez a platform, és hogyan illeszkedik a többi eszközhöz?

Egy új, önálló megoldás, amely önállóan működik? Egy rendszer, amely különböző szolgáltatásokból épül fel? Vagy inkább egy olyan rendszer, ami összefogja és maximálisan kihasználja a már meglévő eszközöket?

A válasz az, hogy a CDP mindezeket a szerepeket betölti, és többet is jelent egy cég / webshop számára, mint amit a definíciója alapján gondolnánk.???? 

A CDP legfontosabb feladata az, hogy alapként szolgáljon a marketing eszköz készletben, és egységes, megbízható adatforrást biztosítson a vállalat minden részlege számára. Nem cseréli le az értékes eszközöket, hanem támogatja és hozzáadott értéket nyújt mindegyikhez.????

Jövőbeni kihívások a CDP-k számára

2024-től a legnagyobb kihívás a CDP-k (mind a platform szolgáltatók, mind az ügyfeleik) számára, hogy pontosan megállapítsák, mennyi adat elégséges valójában.????️

Mindenki tudja, hogy több adat több kontextust biztosít az elemzések számára, és értelmesebb eredményeket nyújt az adott vállalatnak. De a zavartalan ügyféladat-környezet legnagyobb akadályai ezekben a kérdésekben foglalhatók össze:

  • Hogyan lehet mélyebb betekintést nyerni az ügyfelek mintáiba?
  • Hogyan lehet tárolni ezeket az adatokat?
  • Hogyan lehet ezt biztonságosan megtenni?
  • Mennyi adat hasznos valójában az ügyfélélmény javítása szempontjából?

Jelenleg ezekkel a kérdésekkel foglalkoznak a SALESmanago-nál, hogy Ügyfeleiknek még hasznosabb adatkészleteket biztosítsanak, amelyek minden érintkezési ponton cselekvésre készek lesznek az ügyfél életútján.

➡️ Ha érdekel, milyen hatalmas lehetőségeke

"*" a kötelező mezőket jelöli

Hasonló bejegyzések