đŸ€ŻMi az a Customer Data Platform? A CDP diĂłhĂ©jban

A hĂĄrom rĂ©szes „CDP diĂłhĂ©jban” cikk sorozatban bemutatjuk a Customer Data Platform (CDP) alapjait: mi is ez, miben kĂŒlönbözik a rĂ©gi rendszerektƑl, miĂ©rt jobb, Ă©s ami a legfontosabb – hogyan profitĂĄlhatsz Te Ă©s a webshopod ebbƑl a technolĂłgiĂĄbĂłl.🚀

Ebben a cikkben megtudhatod, hogy mi az a Customer Data Platform, hogyan segĂ­ti online vĂĄllalkozĂĄsod, Ă©s hogyan alakult ki.🎯

Webshop tulajdonoskĂ©nt talĂĄn hallottĂĄl mĂĄr a Customer Data PlatformokrĂłl (CDP), magyarosĂ­tva ÜgyfĂ©ladat Platform, de talĂĄn soha nem kaptĂĄl hozzĂĄ kontextust vagy mĂ©lyebb magyarĂĄzatot.

Vagy esetleg soha nem is hallottĂĄl mĂ©g rĂłluk? MindkĂ©t esetben elƑfordulhat, hogy nem igazĂĄn tudod, mi is ez, Ă©s összekevered Ƒket a rĂ©gebbi adatkezelƑ rendszerekkel. Emiatt a CDP ĂĄltal nyĂșjtott ĂłriĂĄsi Ă©rtĂ©k Ă©szrevĂ©tlen maradhat. Pedig a CDP-t hasznĂĄlĂł cĂ©gek 74%-a mĂĄr az elsƑ Ă©vben pozitĂ­v ROI-t, azaz megtĂ©rĂŒlĂ©st Ă©s többletĂ©rtĂ©ket tapasztalt!🏆

De mielƑtt a következƑ cikkekben a CDP rĂ©gi rendszerekkel szembeni szĂĄmos elƑnyĂ©re tĂ©rnĂ©nk, kezdjĂŒk az alapokkal – mi is ez?☝

Mi az a CDP?

A Customer Data Platform egy digitĂĄlis platform, amely összegyƱjti Ă©s egyesĂ­ti az elsƑ fĂ©ltƑl szĂĄrmazĂł (Ășn. first-party data) fogyasztĂłi adatokat kĂŒlönbözƑ forrĂĄsokbĂłl, Ă©s ezekbƑl egy ĂĄtfogĂł 360-fokos ĂŒgyfĂ©l profilt hoz lĂ©tre.

Hasonló definíciót ad a CDP Intézet is:

„(…) egy csomagolt szoftver, amely tartĂłs, egysĂ©ges ĂŒgyfĂ©l adatbĂĄzist hoz lĂ©tre a hozzĂĄfĂ©rhetƑ mĂĄs rendszerek szĂĄmĂĄra”

A „csomagolt szoftver” itt azt jelenti, hogy a CDP kĂ©sz, azonnal hasznĂĄlhatĂł szoftver, amelyet ĂĄltalĂĄban a fejlesztƑ cĂ©g Ășgy ad el, hogy azonnal hasznĂĄlhatĂł legyen. A „tartĂłs, egysĂ©ges ĂŒgyfĂ©l adatbĂĄzis” rĂ©sz pedig arra utal, hogy a CDP kĂŒlönbözƑ forrĂĄsokbĂłl gyƱjti az adatokat, lĂ©nyegĂ©ben az összes Ă©rintkezĂ©si ponton, ahol elsƑ fĂ©ltƑl szĂĄrmazĂł fogyasztĂłi adatokat lehet szerezni, mint pĂ©ldĂĄul Ă©rtĂ©kesĂ­tĂ©s, hƱsĂ©gprogramok, ĂŒgyfĂ©lszolgĂĄlat, közössĂ©gi mĂ©dia stb.đŸ’Ș

Az adatok a kĂŒlönbözƑ forrĂĄsokbĂłl a CDP-be kerĂŒlnek, majd ezeket a szoftver egyesĂ­ti Ă©s egysĂ©gesĂ­ti egyetlen ĂŒgyfĂ©lprofilba:

VĂ©gĂŒl, a „hozzĂĄfĂ©rhetƑ mĂĄs rendszerek szĂĄmĂĄra” itt azt jelenti, hogy az ĂŒgyfĂ©ladatok megoszthatĂłk bĂĄrmely mĂĄs rendszerrel, amelynek szĂŒksĂ©ge van rĂĄ, mint pĂ©ldĂĄul az Ă©rtĂ©kesĂ­tĂ©si, marketing, kereskedelmi rendszerek.📊

Tehåt a CDP 3 célt is szolgål.

A Customer Data Platform 3 célja

1.   ÖsszegyƱjti Ă©s egysĂ©gesĂ­ti a cĂ©g / webĂĄruhĂĄz összes ĂŒgyfĂ©ladatĂĄt

A marketingesek ĂĄltal hasznĂĄlt rendszerek többsĂ©ge, mint pĂ©ldĂĄul az email marketing szoftver vagy a korĂĄbban emlĂ­tett CRM, többnyire â€œĂ¶nĂĄllĂł szigetekkĂ©nt” mƱködnek.đŸïž

Ez azt jelenti, hogy az adatok bennĂŒk maradnak, elszigetelten, Ă©s nem tudnak ĂĄramolni az egyes rendszerek között. Ez a töredezettsĂ©g elhomĂĄlyosĂ­tja a nagy kĂ©pet.

Ezzel szemben a CDP összekapcsolja a töredĂ©kes adatforrĂĄsokat, Ă©s egyetlen megbĂ­zhatĂł kiindulĂĄsi pontot hoz lĂ©tre.😇

2.   HatĂ©kony ĂŒgyfĂ©ladat-kezelĂ©st tesz lehetƑvĂ©

A CDP lehetƑvĂ© teszi, hogy hatĂ©konyan kezeld az elsƑ fĂ©ltƑl szĂĄrmazĂł adatokat az adatvĂ©delem Ă©s az adatkezelĂ©si jogosultsĂĄgok maximĂĄlis figyelembe vĂ©telĂ©vel. Ezt azzal Ă©ri el, hogy szabĂĄlyozza, milyen adat, milyen hozzĂĄjĂĄrulĂĄssal Ă©rhetƑ el.

3.   AdatalapĂș intĂ©zkedĂ©seket tesz lehetƑvĂ©

Az elsƑ fĂ©ltƑl szĂĄrmazĂł adatok fogyasztĂłi profilokban egyesĂŒlnek. Ezeket a profilokat szegmensekre struktĂșrĂĄlja a CDP. Ezek a szegmensek pedig felhasznĂĄlhatĂłk hatĂ©kony mĂłdon a webshopod perszonalizĂĄciĂłjĂĄban.❀

MiĂ©rt Ă©s hogyan alakult ki? A 2ïžâƒŁ. generĂĄciĂłs Customer Data Platform

Az adatok bƑsĂ©gĂ©nek kihĂ­vĂĄsa

Az elsƑ generĂĄciĂłs CDP-ket mĂ©g ezekkel a fƑ cĂ©lokkal hoztĂĄk lĂ©tre: az adatok egysĂ©gesĂ­tĂ©se Ă©s az egyetlen megbĂ­zhatĂł adatforrĂĄs biztosĂ­tĂĄsa. Úgy terveztĂ©k, hogy az ĂŒgyfĂ©lszegmenseken belĂŒli tevĂ©kenysĂ©gek szinergiĂĄban mƱködjenek.

A gyakorlatban azonban tĂșl szƱken fĂłkuszĂĄltak a marketing hasznĂĄlatra, Ă©s nem vettĂ©k figyelembe a teljes, vĂ©gponttĂłl vĂ©gpontig terjedƑ ĂŒgyfĂ©lĂ©lmĂ©nyt.đŸ€”

Az elsƑ generĂĄciĂłs CDP-k tehĂĄt technikailag kĂ©pesek voltak adatokat gyƱjteni a cĂ©g ĂĄltal biztosĂ­tott összes forrĂĄsbĂłl, Ă©s rendelkeztek funkciĂłkkal az egysĂ©ges fogyasztĂłi profil lĂ©trehozĂĄsĂĄhoz is. De ahhoz, hogy ezt a profilt felĂ©pĂ­tsĂ©k, minden adatot manuĂĄlisan kellett kiĂ©rtĂ©kelni az adatelemzƑknek. Csak az Ƒ elemzĂ©seik alapjĂĄn lehetett megfelelƑ intĂ©zkedĂ©seket hozni.🙈

Ahogyan a Harvard Business Review 2018-ban rĂĄmutatott, az adatelemzƑk idejĂŒk akĂĄr 80%-ĂĄt is azzal töltöttĂ©k, hogy tisztĂ­tsĂĄk a nyers adatokat a hasznĂĄlhatĂł informĂĄcióért. A hatalmas munkamennyisĂ©g az adatkĂ©szletek rendezĂ©se utĂĄn, csak 20%-ot hagyott nekik az elemzĂ©s tĂ©nyleges elvĂ©gzĂ©sĂ©re.Ez volt az emlĂ­tett adat-higiĂ©nia problĂ©mĂĄja.

Ez egy mĂĄsik terĂŒlethez vezet, ahol a hagyomĂĄnyos CDP-k kudarcot vallottak, nevezetesen a holisztikus fogyasztĂłi profilok lĂ©trehozĂĄsĂĄban. Olyan profilokrĂłl beszĂ©lĂŒnk, amelyek az egĂ©sz cĂ©g szĂĄmĂĄra hasznosak, nem csak a marketingesek, hanem az Ă©rtĂ©kesĂ­tĂ©si, ĂŒgyfĂ©lszolgĂĄlati, hƱsĂ©gprogramok stb. rĂ©szlegek szĂĄmĂĄra is. Az idƑkorlĂĄt miatt az adatelemzƑk csak töredezett modelleket tudtak lĂ©trehozni.💡

Rengeteg adat volt, de nem volt hatĂ©kony a belƑlĂŒk kinyert valĂłs Ă©s pĂ©nzre vĂĄlthatĂł informĂĄciĂł.

Ekkor lĂ©ptek be a szĂ­nre a CIP-k.âžĄïž

A megoldás – 2. generációs Customer Data Platform

A Customer Intelligence Platform (CIP), vagyis az ÜgyfĂ©l Intelligencia Platform, a CDP-k evolĂșciĂłjĂĄnak következƑ lĂ©pĂ©se. A CIP-k az elsƑ fĂ©ltƑl szĂĄrmazĂł adatok mellett a nulladik fĂ©ltƑl szĂĄrmazĂł adatokat is tartalmazzĂĄk az elemzĂ©sekhez.

Az AI Ă©s a gĂ©pi tanulĂĄs segĂ­tsĂ©gĂ©vel Ă©rtik meg, oldjĂĄk fel Ă©s Ă©rtĂ©kelik a strukturĂĄlt Ă©s strukturĂĄlatlan adatokat, amelyek a cĂ©g / webĂĄruhĂĄz rendelkezĂ©sĂ©re ĂĄllnak.đŸ€–

Az AI segĂ­tsĂ©gĂ©vel oldjĂĄk meg az adat-higiĂ©nia Ă©s marketing csatornĂĄk közötti koordinĂĄciĂł problĂ©mĂĄit, amelyek a „klasszikus” CDP-nĂ©l fennĂĄlltak:

✅Az alapvetƑ adatok, pĂ©ldĂĄul Ügyfelek, fiĂłkok, helyszĂ­nek, tranzakciĂłk, preferenciĂĄk Ă©s kapcsolĂłdĂł referencia adatok tisztĂ­tĂĄsa

✅AdatforrĂĄsok Ă©s Ășj jelentĂ©sek összeegyeztetĂ©se

✅Az elsƑ fĂ©ltƑl szĂĄrmazĂł adatok gazdagĂ­tĂĄsa nulladik fĂ©ltƑl szĂĄrmazĂł mutatĂłkkal (first party + zero party data)

✅LehetƑvĂ© teszi a felhasznĂĄlĂłk szĂ©les körĂ©nek, hogy komplex elemzĂ©seket vĂ©gezzenek zökkenƑmentesen mƱködƑ felĂŒleten keresztĂŒl

✅Több egyedi ĂŒgyfĂ©lnĂ©zet generĂĄlĂĄsa valĂłs idƑben

A CIP-k AI Ă©s gĂ©pi tanulĂĄs segĂ­tsĂ©gĂ©vel gyƱjtik, elemzik Ă©s Ă©rtĂ©kelik a kvalitatĂ­v Ă©s kvantitatĂ­v adatokat. KĂ©pesek megosztani az elemzĂ©seket a marketing, Ă©rtĂ©kesĂ­tĂ©si, ĂŒgyfĂ©lszolgĂĄlati, pĂ©nzĂŒgyi stb. rĂ©szlegekkel is, sokkal hatĂ©konyabban, mint a „klasszikus” CDP-k.📈

Az intelligens automatizĂĄlĂĄs egyszerƱsĂ­ti az adatvezĂ©relt folyamatokat, csökkenti a fogyasztĂłi akadĂĄlyokat, Ă©s lehetƑvĂ© teszi az ĂŒgyfĂ©l Ă©letĂșt minden lĂ©pĂ©sĂ©nek követĂ©sĂ©t. Ez alapjĂĄn elƑrejelzĂ©seket lehet kĂ©szĂ­teni az Ügyfelek viselkedĂ©sĂ©rƑl (prediktĂ­v analitika).đŸ”„

Hatékony csatornåk közötti koordinåció példåi:

  • TegyĂŒk fel, hogy az egyik Ügyfeled panaszt tesz az ĂŒgyfĂ©lszolgĂĄlatnak: a CIP tĂĄjĂ©koztatja az ĂŒgyfĂ©lszolgĂĄlatot, hogy ez egy kiemelt ÜgyfĂ©l, aki Ă©ppen egy nagyobb Ă©rtĂ©kƱ vĂĄsĂĄrlĂĄst hajtott vĂ©gre.
  • Az egyik Ügyfeled panaszt tesz az ĂŒgyfĂ©lszolgĂĄlatnak: a CIP tĂĄjĂ©koztatja a marketinges csapatot, hogy zĂĄrja ki ezt az Ügyfelet a tervezett kampĂĄnybĂłl, amĂ­g a problĂ©ma meg nem oldĂłdik, hogy elkerĂŒljĂ©k a tovĂĄbbi panaszt az ÜgyfĂ©l rĂ©szĂ©rƑl.😉

EbbƑl a szempontbĂłl a CIP-k a CDP-k modern iterĂĄciĂłi, amelyeket AI Ă©s gĂ©pi tanulĂĄs tĂĄmogat.

Technikailag a SALESmanago egy Customer Intelligence Platform.

đŸ„‡SALESmanago – az elsƑ sok szempontbĂłl

AI-vezĂ©relt Customer Data Platform omnichannel vĂ©grehajtĂĄssal – ez a kifejezĂ©s Ă­rja le talĂĄn legjobban a SALESmanago-t. Az elsƑk között voltak, akik alkalmaztĂĄk a Copernicus AI-t az adatelemzƑk tĂĄmogatĂĄsĂĄra, Ă©s hatĂĄrozottan Ƒk az elsƑk, akik nagy hangsĂșlyt fektettek a nulladik fĂ©ltƑl szĂĄrmazĂł adatokra.👌

âžĄïž Ha Ă©rdekel, milyen hatalmas lehetƑsĂ©geket rejt egy CDP szĂĄmodra is a megbĂ­zhatĂł ĂŒgyfĂ©ladatokhoz valĂł hozzĂĄjutĂĄsban, jelentkezz most egy teljesen költsĂ©g- Ă©s kötelezettsĂ©gmentes online konzultĂĄciĂłra, ahol kifejezetten a Te vĂĄllalkozĂĄsodra / webshopodra szabva tudunk beszĂ©lni az adatvezĂ©relt, Ășj marketing stratĂ©giĂĄdrĂłl:âŹ‡ïž

"*" a kötelezƑ mezƑket jelöli

Hasonló bejegyzések