A hĂĄrom rĂ©szes âCDP diĂłhĂ©jbanâ cikk sorozatban bemutatjuk a Customer Data Platform (CDP) alapjait: mi is ez, miben kĂŒlönbözik a rĂ©gi rendszerektĆl, miĂ©rt jobb, Ă©s ami a legfontosabb â hogyan profitĂĄlhatsz Te Ă©s a webshopod ebbĆl a technolĂłgiĂĄbĂłl.đ
Ebben a cikkben megtudhatod, hogy mi az a Customer Data Platform, hogyan segĂti online vĂĄllalkozĂĄsod, Ă©s hogyan alakult ki.đŻ
Webshop tulajdonoskĂ©nt talĂĄn hallottĂĄl mĂĄr a Customer Data PlatformokrĂłl (CDP), magyarosĂtva ĂgyfĂ©ladat Platform, de talĂĄn soha nem kaptĂĄl hozzĂĄ kontextust vagy mĂ©lyebb magyarĂĄzatot.
Vagy esetleg soha nem is hallottĂĄl mĂ©g rĂłluk? MindkĂ©t esetben elĆfordulhat, hogy nem igazĂĄn tudod, mi is ez, Ă©s összekevered Ćket a rĂ©gebbi adatkezelĆ rendszerekkel. Emiatt a CDP ĂĄltal nyĂșjtott ĂłriĂĄsi Ă©rtĂ©k Ă©szrevĂ©tlen maradhat. Pedig a CDP-t hasznĂĄlĂł cĂ©gek 74%-a mĂĄr az elsĆ Ă©vben pozitĂv ROI-t, azaz megtĂ©rĂŒlĂ©st Ă©s többletĂ©rtĂ©ket tapasztalt!đ
De mielĆtt a következĆ cikkekben a CDP rĂ©gi rendszerekkel szembeni szĂĄmos elĆnyĂ©re tĂ©rnĂ©nk, kezdjĂŒk az alapokkal â mi is ez?âïž
Mi az a CDP?
A Customer Data Platform egy digitĂĄlis platform, amely összegyƱjti Ă©s egyesĂti az elsĆ fĂ©ltĆl szĂĄrmazĂł (Ășn. first-party data) fogyasztĂłi adatokat kĂŒlönbözĆ forrĂĄsokbĂłl, Ă©s ezekbĆl egy ĂĄtfogĂł 360-fokos ĂŒgyfĂ©l profilt hoz lĂ©tre.
HasonlĂł definĂciĂłt ad a CDP IntĂ©zet is:
â(…) egy csomagolt szoftver, amely tartĂłs, egysĂ©ges ĂŒgyfĂ©l adatbĂĄzist hoz lĂ©tre a hozzĂĄfĂ©rhetĆ mĂĄs rendszerek szĂĄmĂĄraâ
A âcsomagolt szoftverâ itt azt jelenti, hogy a CDP kĂ©sz, azonnal hasznĂĄlhatĂł szoftver, amelyet ĂĄltalĂĄban a fejlesztĆ cĂ©g Ășgy ad el, hogy azonnal hasznĂĄlhatĂł legyen. A âtartĂłs, egysĂ©ges ĂŒgyfĂ©l adatbĂĄzisâ rĂ©sz pedig arra utal, hogy a CDP kĂŒlönbözĆ forrĂĄsokbĂłl gyƱjti az adatokat, lĂ©nyegĂ©ben az összes Ă©rintkezĂ©si ponton, ahol elsĆ fĂ©ltĆl szĂĄrmazĂł fogyasztĂłi adatokat lehet szerezni, mint pĂ©ldĂĄul Ă©rtĂ©kesĂtĂ©s, hƱsĂ©gprogramok, ĂŒgyfĂ©lszolgĂĄlat, közössĂ©gi mĂ©dia stb.đȘ
Az adatok a kĂŒlönbözĆ forrĂĄsokbĂłl a CDP-be kerĂŒlnek, majd ezeket a szoftver egyesĂti Ă©s egysĂ©gesĂti egyetlen ĂŒgyfĂ©lprofilba:
VĂ©gĂŒl, a âhozzĂĄfĂ©rhetĆ mĂĄs rendszerek szĂĄmĂĄraâ itt azt jelenti, hogy az ĂŒgyfĂ©ladatok megoszthatĂłk bĂĄrmely mĂĄs rendszerrel, amelynek szĂŒksĂ©ge van rĂĄ, mint pĂ©ldĂĄul az Ă©rtĂ©kesĂtĂ©si, marketing, kereskedelmi rendszerek.đ
Tehåt a CDP 3 célt is szolgål.
A Customer Data Platform 3 célja
1. ĂsszegyƱjti Ă©s egysĂ©gesĂti a cĂ©g / webĂĄruhĂĄz összes ĂŒgyfĂ©ladatĂĄt
A marketingesek ĂĄltal hasznĂĄlt rendszerek többsĂ©ge, mint pĂ©ldĂĄul az email marketing szoftver vagy a korĂĄbban emlĂtett CRM, többnyire âönĂĄllĂł szigetekkĂ©ntâ mƱködnek.đïž
Ez azt jelenti, hogy az adatok bennĂŒk maradnak, elszigetelten, Ă©s nem tudnak ĂĄramolni az egyes rendszerek között. Ez a töredezettsĂ©g elhomĂĄlyosĂtja a nagy kĂ©pet.
Ezzel szemben a CDP összekapcsolja a töredĂ©kes adatforrĂĄsokat, Ă©s egyetlen megbĂzhatĂł kiindulĂĄsi pontot hoz lĂ©tre.đ
2. HatĂ©kony ĂŒgyfĂ©ladat-kezelĂ©st tesz lehetĆvĂ©
A CDP lehetĆvĂ© teszi, hogy hatĂ©konyan kezeld az elsĆ fĂ©ltĆl szĂĄrmazĂł adatokat az adatvĂ©delem Ă©s az adatkezelĂ©si jogosultsĂĄgok maximĂĄlis figyelembe vĂ©telĂ©vel. Ezt azzal Ă©ri el, hogy szabĂĄlyozza, milyen adat, milyen hozzĂĄjĂĄrulĂĄssal Ă©rhetĆ el.
3. AdatalapĂș intĂ©zkedĂ©seket tesz lehetĆvĂ©
Az elsĆ fĂ©ltĆl szĂĄrmazĂł adatok fogyasztĂłi profilokban egyesĂŒlnek. Ezeket a profilokat szegmensekre struktĂșrĂĄlja a CDP. Ezek a szegmensek pedig felhasznĂĄlhatĂłk hatĂ©kony mĂłdon a webshopod perszonalizĂĄciĂłjĂĄban.â€ïž
MiĂ©rt Ă©s hogyan alakult ki? A 2ïžâŁ. generĂĄciĂłs Customer Data Platform
Az adatok bĆsĂ©gĂ©nek kihĂvĂĄsa
Az elsĆ generĂĄciĂłs CDP-ket mĂ©g ezekkel a fĆ cĂ©lokkal hoztĂĄk lĂ©tre: az adatok egysĂ©gesĂtĂ©se Ă©s az egyetlen megbĂzhatĂł adatforrĂĄs biztosĂtĂĄsa. Ăgy terveztĂ©k, hogy az ĂŒgyfĂ©lszegmenseken belĂŒli tevĂ©kenysĂ©gek szinergiĂĄban mƱködjenek.
A gyakorlatban azonban tĂșl szƱken fĂłkuszĂĄltak a marketing hasznĂĄlatra, Ă©s nem vettĂ©k figyelembe a teljes, vĂ©gponttĂłl vĂ©gpontig terjedĆ ĂŒgyfĂ©lĂ©lmĂ©nyt.đ€
Az elsĆ generĂĄciĂłs CDP-k tehĂĄt technikailag kĂ©pesek voltak adatokat gyƱjteni a cĂ©g ĂĄltal biztosĂtott összes forrĂĄsbĂłl, Ă©s rendelkeztek funkciĂłkkal az egysĂ©ges fogyasztĂłi profil lĂ©trehozĂĄsĂĄhoz is. De ahhoz, hogy ezt a profilt felĂ©pĂtsĂ©k, minden adatot manuĂĄlisan kellett kiĂ©rtĂ©kelni az adatelemzĆknek. Csak az Ć elemzĂ©seik alapjĂĄn lehetett megfelelĆ intĂ©zkedĂ©seket hozni.đ
Ahogyan a Harvard Business Review 2018-ban rĂĄmutatott, az adatelemzĆk idejĂŒk akĂĄr 80%-ĂĄt is azzal töltöttĂ©k, hogy tisztĂtsĂĄk a nyers adatokat a hasznĂĄlhatĂł informĂĄcióért. A hatalmas munkamennyisĂ©g az adatkĂ©szletek rendezĂ©se utĂĄn, csak 20%-ot hagyott nekik az elemzĂ©s tĂ©nyleges elvĂ©gzĂ©sĂ©re.Ez volt az emlĂtett adat-higiĂ©nia problĂ©mĂĄja.
Ez egy mĂĄsik terĂŒlethez vezet, ahol a hagyomĂĄnyos CDP-k kudarcot vallottak, nevezetesen a holisztikus fogyasztĂłi profilok lĂ©trehozĂĄsĂĄban. Olyan profilokrĂłl beszĂ©lĂŒnk, amelyek az egĂ©sz cĂ©g szĂĄmĂĄra hasznosak, nem csak a marketingesek, hanem az Ă©rtĂ©kesĂtĂ©si, ĂŒgyfĂ©lszolgĂĄlati, hƱsĂ©gprogramok stb. rĂ©szlegek szĂĄmĂĄra is. Az idĆkorlĂĄt miatt az adatelemzĆk csak töredezett modelleket tudtak lĂ©trehozni.đĄ
Rengeteg adat volt, de nem volt hatĂ©kony a belĆlĂŒk kinyert valĂłs Ă©s pĂ©nzre vĂĄlthatĂł informĂĄciĂł.
Ekkor lĂ©ptek be a szĂnre a CIP-k.âĄïž
A megoldĂĄs â 2. generĂĄciĂłs Customer Data Platform
A Customer Intelligence Platform (CIP), vagyis az ĂgyfĂ©l Intelligencia Platform, a CDP-k evolĂșciĂłjĂĄnak következĆ lĂ©pĂ©se. A CIP-k az elsĆ fĂ©ltĆl szĂĄrmazĂł adatok mellett a nulladik fĂ©ltĆl szĂĄrmazĂł adatokat is tartalmazzĂĄk az elemzĂ©sekhez.
Az AI Ă©s a gĂ©pi tanulĂĄs segĂtsĂ©gĂ©vel Ă©rtik meg, oldjĂĄk fel Ă©s Ă©rtĂ©kelik a strukturĂĄlt Ă©s strukturĂĄlatlan adatokat, amelyek a cĂ©g / webĂĄruhĂĄz rendelkezĂ©sĂ©re ĂĄllnak.đ€
Az AI segĂtsĂ©gĂ©vel oldjĂĄk meg az adat-higiĂ©nia Ă©s marketing csatornĂĄk közötti koordinĂĄciĂł problĂ©mĂĄit, amelyek a âklasszikusâ CDP-nĂ©l fennĂĄlltak:
â Az alapvetĆ adatok, pĂ©ldĂĄul Ăgyfelek, fiĂłkok, helyszĂnek, tranzakciĂłk, preferenciĂĄk Ă©s kapcsolĂłdĂł referencia adatok tisztĂtĂĄsa
â AdatforrĂĄsok Ă©s Ășj jelentĂ©sek összeegyeztetĂ©se
â Az elsĆ fĂ©ltĆl szĂĄrmazĂł adatok gazdagĂtĂĄsa nulladik fĂ©ltĆl szĂĄrmazĂł mutatĂłkkal (first party + zero party data)
â LehetĆvĂ© teszi a felhasznĂĄlĂłk szĂ©les körĂ©nek, hogy komplex elemzĂ©seket vĂ©gezzenek zökkenĆmentesen mƱködĆ felĂŒleten keresztĂŒl
â Több egyedi ĂŒgyfĂ©lnĂ©zet generĂĄlĂĄsa valĂłs idĆben
A CIP-k AI Ă©s gĂ©pi tanulĂĄs segĂtsĂ©gĂ©vel gyƱjtik, elemzik Ă©s Ă©rtĂ©kelik a kvalitatĂv Ă©s kvantitatĂv adatokat. KĂ©pesek megosztani az elemzĂ©seket a marketing, Ă©rtĂ©kesĂtĂ©si, ĂŒgyfĂ©lszolgĂĄlati, pĂ©nzĂŒgyi stb. rĂ©szlegekkel is, sokkal hatĂ©konyabban, mint a âklasszikusâ CDP-k.đ
Az intelligens automatizĂĄlĂĄs egyszerƱsĂti az adatvezĂ©relt folyamatokat, csökkenti a fogyasztĂłi akadĂĄlyokat, Ă©s lehetĆvĂ© teszi az ĂŒgyfĂ©l Ă©letĂșt minden lĂ©pĂ©sĂ©nek követĂ©sĂ©t. Ez alapjĂĄn elĆrejelzĂ©seket lehet kĂ©szĂteni az Ăgyfelek viselkedĂ©sĂ©rĆl (prediktĂv analitika).đ„
Hatékony csatornåk közötti koordinåció példåi:
- TegyĂŒk fel, hogy az egyik Ăgyfeled panaszt tesz az ĂŒgyfĂ©lszolgĂĄlatnak: a CIP tĂĄjĂ©koztatja az ĂŒgyfĂ©lszolgĂĄlatot, hogy ez egy kiemelt ĂgyfĂ©l, aki Ă©ppen egy nagyobb Ă©rtĂ©kƱ vĂĄsĂĄrlĂĄst hajtott vĂ©gre.
- Az egyik Ăgyfeled panaszt tesz az ĂŒgyfĂ©lszolgĂĄlatnak: a CIP tĂĄjĂ©koztatja a marketinges csapatot, hogy zĂĄrja ki ezt az Ăgyfelet a tervezett kampĂĄnybĂłl, amĂg a problĂ©ma meg nem oldĂłdik, hogy elkerĂŒljĂ©k a tovĂĄbbi panaszt az ĂgyfĂ©l rĂ©szĂ©rĆl.đ
EbbĆl a szempontbĂłl a CIP-k a CDP-k modern iterĂĄciĂłi, amelyeket AI Ă©s gĂ©pi tanulĂĄs tĂĄmogat.
Technikailag a SALESmanago egy Customer Intelligence Platform.
đ„SALESmanago â az elsĆ sok szempontbĂłl
AI-vezĂ©relt Customer Data Platform omnichannel vĂ©grehajtĂĄssal â ez a kifejezĂ©s Ărja le talĂĄn legjobban a SALESmanago-t. Az elsĆk között voltak, akik alkalmaztĂĄk a Copernicus AI-t az adatelemzĆk tĂĄmogatĂĄsĂĄra, Ă©s hatĂĄrozottan Ćk az elsĆk, akik nagy hangsĂșlyt fektettek a nulladik fĂ©ltĆl szĂĄrmazĂł adatokra.đ
âĄïž Ha Ă©rdekel, milyen hatalmas lehetĆsĂ©geket rejt egy CDP szĂĄmodra is a megbĂzhatĂł ĂŒgyfĂ©ladatokhoz valĂł hozzĂĄjutĂĄsban, jelentkezz most egy teljesen költsĂ©g- Ă©s kötelezettsĂ©gmentes online konzultĂĄciĂłra, ahol kifejezetten a Te vĂĄllalkozĂĄsodra / webshopodra szabva tudunk beszĂ©lni az adatvezĂ©relt, Ășj marketing stratĂ©giĂĄdrĂłl:âŹïž