Google Consent Mode és a webshopod: Rengeteget bukhatsz, ha nem foglalkozol vele

Nem egyik éllovasának és a Google máris lépett. Bevezette a Google Consent Mode-ot. Ha Te is Google-n hirdetsz és használod a Google univerzumot, akkor hatalmasat bukhatsz mint webshop tulajdonos, ha nem veszed komolyan az adatvédelmet. Miért is olyan fontosak vásárlóid adatai? Lássuk csak:

2023-ban Európa internetezőinek 78%-a vásárolt árukat vagy szolgáltatásokat online. Minden online vásárlási keresés és minden befejezett tranzakció során az ügyfelek személyes adatokat hoznak létre és osztanak meg, amelyek többek között a következőket tartalmazzák:

  • weboldali keresések,
  • megtekintett termékek,
  • egy termékoldalon töltött idő,
  • kosárhoz adott termékek,
  • vásárlási előzmények,
  • hitelkártya-információk,
  • e-mail cím,
  • termékértékelések.

Az ügyfelek adatainak gyűjtése és feldolgozása számos globális adatvédelmi törvény szerint történik, attól függően, hogy az ügyfél, vagy a webáruház látogatója hol tartózkodik. Ezek közé tartozik az új Google Consent Mode, amely hatással van az Európai Unió felhasználóira, valamint azokra a cégekre, amelyek adatokat gyűjtenek ezekből a régiókból származó felhasználóktól.

Cikkünkben megvizsgáljuk, hogy az adatok hogyan formálják az e-kereskedelmi iparágat, és hogyan tudnak a webshopok alkalmazkodni az új Google Consent Mode-hoz. 

A vásárlói adatok szerepe az e-kereskedelemben

Az online vásárlás világában az adatoknak nagyon fontos szerepük van. Amikor egy vásárló felkeresi webshopodat, akkor minden lépéssel információ áradatot hagy maga után. Ezekből nagyon sok mindent megtudhatsz, úgy mint például: Melyik terméket nézegeti hosszabban? Mit keres? Még azt is, hogy hogyan jutott el az oldalra, és miért hagyta ott a kosarát

A vásárlási előzmények, a böngészési szokások és a preferenciák elemzése kulcsszerepet játszik az e-kereskedelmi marketing stratégiák kialakításában, különösen a személyre szabott termék ajánlatoknál. Az embereket demográfiai, érdeklődési és viselkedési alapokon csoportosítva lehet megfelelő reklámokkal célozni. Ezek az adatok nemcsak a reklámok hatékonyságát növelik, hanem az üzenetek általános relevanciáját is javítják. Az új, Google által tervezett adatvédelmi szabályzat viszont nagyban befolyásolni fogja azt, hogy mennyire tudják a webshopok elérni célközönségüket. 

Miről szól pontosan a Google Consent Mode?

A Google Consent Mód egy új eszköz, amely segít abban, hogy egy weboldal sütikkel és látogatói adatokkal kapcsolatos használata megfeleljen a GDPR és más adatvédelmi szabályozásoknak. Ez a módszer lehetővé teszi, hogy a Google címkéket és szkripteket egy harmadik fél webhelyén úgy állítsuk be, hogy azok az egyes látogatók beleegyezési állapotától függően módosítsák az adatok használatát. Azaz, lehetővé teszi egy weboldalnak, hogy bizonyos felhasználók adatait névtelenül kezelje, miközben mások adatait “normálisan” dolgozza fel.

A Google bejelentette, hogy az AdSense, az Ad Manager vagy az AdMob alkalmazásokat használó vállalatoknak január 16-tól (a végrehajtás pedig 2024. február 1-jén kezdődött) egy Google által hitelesített beleegyező kezelő platformot (CMP) kell használni az EU felhasználói számára való hirdetések kiszolgálásához. Ez lehetővé teszi a weboldalak számára, hogy egyértelmű beleegyezést gyűjtsenek a GDPR követelményei szerint.

Azzal a céllal, hogy összekapcsolja az adatvédelmet és a marketingesek (hirdetők) érdekeit, a Google bejelentette, hogy a Google Consent Mode használata kötelező lesz 2024. márciusától minden olyan webhely számára, amely a Google Analytics (beleértve a GA4-et is), a Google Ads (Google Ads konverziókövetés és Remarketing), a Floodlight és a Conversion Linker szolgáltatásait használja. 

Miért muszáj foglalkozz a Google Consent Mode-dal?

A beleegyezési mód olyan funkció, amely lehetővé teszi, hogy webshopod látogatóinak adatokkal kapcsolatos kérdéseket tegyél fel úgy, hogy az megfeleljen az GDPR-nak, az EU-nak és a Google-nek. A lényeg, hogy minden fontos kérdést tegyél fel (a Google útmutatást ad arra, hogy melyek ezek), és ezt egyértelmű, jól látható, könnyen érthető és azonnali módon tedd meg, amint a látogatók megérkeznek a weboldaladra. Alapvetően ezek csak fejlettebb sütik. A legfontosabb, hogy nagyon óvatosan kövesd az adatokra vonatkozó összes utasítást!

Amikor megkérdezed a látogatót, hogy beleegyezik-e a sütik használatába, akkor több kimenetel is lehet. 

  1. Beleegyezhet, ami a legjobb választás a Te szempontodból. 
  2. Lehetősége van elutasítani, ami azt jelenti, hogy az elemzésre rendelkezésre álló adatok száma nulla lesz, és nem tudod megállapítani, hogy vásárolt-e, legalábbis nem a Google Analytics vagy a Google Ads segítségével. 
  3. A harmadik opció pedig az, hogy úgy böngészhet az oldaladon, hogy nem nyilatkozik. Az új Google Consent Mode értelmében ezeket a látogatókat is úgy kell kezelned, mintha nem-mel nyilatkozott volna. 

Leegyszerűsítve: megígérjük, hogy tiszteletben tartjuk vevőink véleményét az adataik gyűjtése és felhasználása tekintetében. Figyelünk rá, hogy mindig csak azokat az adatokat kezeljük, amelyeknél kifejezetten beleegyeztek. Erről a folyamatról a Google is tudni fog, és ha minden rendben van, továbbra is hirdethetsz a Google platformjain. 

Kampányaid teljes zuhanórepülést vehetnek, ha nem tartod be tűpontosan az adatkezelést

Ha nem csinálsz mindent megfelelően a Google Consent Mode szabályai alapján, akkor hatalmasat bukhatsz. Azért bukhatsz nagyot, mert lényegében nem fognak rendelkezésedre állni azok az adatok, amik alapján nemcsak hirdettél, de fontos döntéseket is hoztál az online marketing stratégiádban. Elutasított sütik, vagy nem megfelelő adatkezelés esetén nem láthatsz olyan fontos adatokat, mint: 

  • Demográfiai adatok
  • Érdeklődési körök
  • Konverziós adatok
  • Látogatói statisztikák
  • Eszközadatok
  • Forgalmi források
  • Felhasználói viselkedés
  • Egyéni események
  • Hibaelhárítás
  • Felhasználói aktivitás
  • Felhasználói jellemzők
  • Eszközadatok
  • Bekövetkezett vásárlások
  • Böngészési előzmények
  • Érdeklődési körök
  • Hivatkozási források

Két választásod marad a Google Consent Mode-al kapcsolatban. Ha nem használod, akkor SEMMILYEN fent felsorolt adat nem fog rendelkezésedre állni. Ez pedig azt fogja eredményezni, hogy a PPC kampányaid bezuhannak, illetve eszméletlen drága lesz már csak az is, hogy a korábbi PPC eredményeid  töredékét elérd. Ha alkalmazod, akkor viszont megmaradnak az adatok, bár ez attól is függ, hogy az implementációt jól hajtod-e végre. Itt lényegében egy új platform használatáról van szó, a Google Consent Platformról, amit ugyanúgy lehet jól és rosszul használni.

Hogyan lehet webshopod sikeres egy sütimentes világban?

Ha kicsit “kizoomolunk” az új Google Consent Mode körüli felfordulásból, akkor láthatjuk, hogy a világunk egy sütimentes világ felé halad. 

A “sütimentes világ” kifejezés arra utal, hogy a nagy webböngészők széles körű erőfeszítéseket tesznek a harmadik fél által létrehozott sütik használatának korlátozására / megszüntetésére. Eddig a Google, a Mozilla, az Apple és a Microsoft is bejelentette, hogy tervezik a harmadik fél által létrehozott sütik használatának fokozatos megszüntetését a saját böngészőikben, egy “magánélet-barátabb”, “cookie-mentes” világért. Ez pedig egyet jelent a webshopod számára: teljes stratégiaváltást! 

Mivel a legnépszerűbb keresőmotor által nyújtott adatok csökkenni fognak, hisz lesz aki nem fogja elfogadni a sütiket, ezért webshopodnak új érintkezési pontokat kell találnia a vásárlókkal.

Tökéletes lehetőség erre a webáruházadnak egy bérelt mobil applikáció. A mobilalkalmazások jelentős lehetőséget kínálnak, mivel a felhasználói tevékenységek követése pontosabb és megbízhatóbb a felhasználói beleegyezés miatt. Amikor valaki belép az alkalmazásba, könnyen nyomon követhető, hogy mit csinál, és milyen termékeket néz meg. Ez lehetővé teszi a webshopok számára, hogy még relevánsabb és személyre szabottabb ajánlatokat kínáljanak, ami növeli a vásárlási konverziókat, és csökkenti a reklámköltségeket.

Emellett a mobilappok lehetővé teszik a korábbi vásárlók megtartását, és az új vásárlók szerzését is.

Konklúzió

Az adatvédelem terén Európában zajló változásokra reagálva a Google bevezette a Google Consent Mode-ot, amely fontos lépés az adatvédelem és az e-kereskedelem terén. A felhasználók adatainak gyűjtése és kezelése szigorú szabályozások alá esik, és az új GDPR-követelményeknek megfelelően, a webshopoknak gondoskodniuk kell arról, hogy csak azoknak az adatoknak a kezelését folytassák, amikhez a látogatók kifejezetten hozzájárultak. A Google Consent Mode segítségével ezeket az előírásokat könnyen és hatékonyan lehet betartani. Ugyanakkor fontos megérteni, hogy az adatok hiánya vagy nem megfelelő kezelése, súlyos következményekkel járhat a reklámkampányok és az üzleti stratégiák szempontjából. A jövőben a mobil applikációk lehetnek az egyik kulcs a sikeres üzletmenethez, mivel pontosabb és megbízhatóbb adatokat nyújtanak a felhasználói aktivitásról, ami segíti a személyre szabottabb ajánlatok kialakítását, és a vásárlási konverziók növelését.

Szeretnéd Te is megérteni az online marketing alapjait, a legfontosabb összefüggéseit? Akkor a Konverzió Mester Kurzust Neked állítottuk össze, nézd meg a részleteket itt.

Hasonló bejegyzések