Mi az a Customer Data Platform? A CDP dióhéjban

A három részes „CDP dióhéjban” cikk sorozatban bemutatjuk a Customer Data Platform (CDP) alapjait: mi is ez, miben különbözik a régi rendszerektől, miért jobb, és ami a legfontosabb – hogyan profitálhatsz Te és a webshopod ebből a technológiából.????

Ebben a cikkben megtudhatod, hogy mi az a Customer Data Platform, hogyan segíti online vállalkozásod, és hogyan alakult ki.????

Webshop tulajdonosként talán hallottál már a Customer Data Platformokról (CDP), magyarosítva Ügyféladat Platform, de talán soha nem kaptál hozzá kontextust vagy mélyebb magyarázatot.

Vagy esetleg soha nem is hallottál még róluk? Mindkét esetben előfordulhat, hogy nem igazán tudod, mi is ez, és összekevered őket a régebbi adatkezelő rendszerekkel. Emiatt a CDP által nyújtott óriási érték észrevétlen maradhat. Pedig a CDP-t használó cégek 74%-a már az első évben pozitív ROI-t, azaz megtérülést és többletértéket tapasztalt!????

De mielőtt a következő cikkekben a CDP régi rendszerekkel szembeni számos előnyére térnénk, kezdjük az alapokkal – mi is ez?☝️

Mi az a CDP?

A Customer Data Platform egy digitális platform, amely összegyűjti és egyesíti az első féltől származó (ún. first-party data) fogyasztói adatokat különböző forrásokból, és ezekből egy átfogó 360-fokos ügyfél profilt hoz létre.

Hasonló definíciót ad a CDP Intézet is:

„(…) egy csomagolt szoftver, amely tartós, egységes ügyfél adatbázist hoz létre a hozzáférhető más rendszerek számára”

A „csomagolt szoftver” itt azt jelenti, hogy a CDP kész, azonnal használható szoftver, amelyet általában a fejlesztő cég úgy ad el, hogy azonnal használható legyen. A „tartós, egységes ügyfél adatbázis” rész pedig arra utal, hogy a CDP különböző forrásokból gyűjti az adatokat, lényegében az összes érintkezési ponton, ahol első féltől származó fogyasztói adatokat lehet szerezni, mint például értékesítés, hűségprogramok, ügyfélszolgálat, közösségi média stb.????

Az adatok a különböző forrásokból a CDP-be kerülnek, majd ezeket a szoftver egyesíti és egységesíti egyetlen ügyfélprofilba:

Végül, a „hozzáférhető más rendszerek számára” itt azt jelenti, hogy az ügyféladatok megoszthatók bármely más rendszerrel, amelynek szüksége van rá, mint például az értékesítési, marketing, kereskedelmi rendszerek.????

Tehát a CDP 3 célt is szolgál.

A Customer Data Platform 3 célja

1.   Összegyűjti és egységesíti a cég / webáruház összes ügyféladatát

A marketingesek által használt rendszerek többsége, mint például az email marketing szoftver vagy a korábban említett CRM, többnyire “önálló szigetekként” működnek.????️

Ez azt jelenti, hogy az adatok bennük maradnak, elszigetelten, és nem tudnak áramolni az egyes rendszerek között. Ez a töredezettség elhomályosítja a nagy képet.

Ezzel szemben a CDP összekapcsolja a töredékes adatforrásokat, és egyetlen megbízható kiindulási pontot hoz létre.????

2.   Hatékony ügyféladat-kezelést tesz lehetővé

A CDP lehetővé teszi, hogy hatékonyan kezeld az első féltől származó adatokat az adatvédelem és az adatkezelési jogosultságok maximális figyelembe vételével. Ezt azzal éri el, hogy szabályozza, milyen adat, milyen hozzájárulással érhető el.

3.   Adatalapú intézkedéseket tesz lehetővé

Az első féltől származó adatok fogyasztói profilokban egyesülnek. Ezeket a profilokat szegmensekre struktúrálja a CDP. Ezek a szegmensek pedig felhasználhatók hatékony módon a webshopod perszonalizációjában.❤️

Miért és hogyan alakult ki? A 2️⃣. generációs Customer Data Platform

Az adatok bőségének kihívása

Az első generációs CDP-ket még ezekkel a fő célokkal hozták létre: az adatok egységesítése és az egyetlen megbízható adatforrás biztosítása. Úgy tervezték, hogy az ügyfélszegmenseken belüli tevékenységek szinergiában működjenek.

A gyakorlatban azonban túl szűken fókuszáltak a marketing használatra, és nem vették figyelembe a teljes, végponttól végpontig terjedő ügyfélélményt.????

Az első generációs CDP-k tehát technikailag képesek voltak adatokat gyűjteni a cég által biztosított összes forrásból, és rendelkeztek funkciókkal az egységes fogyasztói profil létrehozásához is. De ahhoz, hogy ezt a profilt felépítsék, minden adatot manuálisan kellett kiértékelni az adatelemzőknek. Csak az ő elemzéseik alapján lehetett megfelelő intézkedéseket hozni.????

Ahogyan a Harvard Business Review 2018-ban rámutatott, az adatelemzők idejük akár 80%-át is azzal töltötték, hogy tisztítsák a nyers adatokat a használható információért. A hatalmas munkamennyiség az adatkészletek rendezése után, csak 20%-ot hagyott nekik az elemzés tényleges elvégzésére.Ez volt az említett adat-higiénia problémája.

Ez egy másik területhez vezet, ahol a hagyományos CDP-k kudarcot vallottak, nevezetesen a holisztikus fogyasztói profilok létrehozásában. Olyan profilokról beszélünk, amelyek az egész cég számára hasznosak, nem csak a marketingesek, hanem az értékesítési, ügyfélszolgálati, hűségprogramok stb. részlegek számára is. Az időkorlát miatt az adatelemzők csak töredezett modelleket tudtak létrehozni.????

Rengeteg adat volt, de nem volt hatékony a belőlük kinyert valós és pénzre váltható információ.

Ekkor léptek be a színre a CIP-k.➡️

A megoldás – 2. generációs Customer Data Platform

A Customer Intelligence Platform (CIP), vagyis az Ügyfél Intelligencia Platform, a CDP-k evolúciójának következő lépése. A CIP-k az első féltől származó adatok mellett a nulladik féltől származó adatokat is tartalmazzák az elemzésekhez.

Az AI és a gépi tanulás segítségével értik meg, oldják fel és értékelik a strukturált és strukturálatlan adatokat, amelyek a cég / webáruház rendelkezésére állnak.????

Az AI segítségével oldják meg az adat-higiénia és marketing csatornák közötti koordináció problémáit, amelyek a „klasszikus” CDP-nél fennálltak:

✅Az alapvető adatok, például Ügyfelek, fiókok, helyszínek, tranzakciók, preferenciák és kapcsolódó referencia adatok tisztítása

✅Adatforrások és új jelentések összeegyeztetése

✅Az első féltől származó adatok gazdagítása nulladik féltől származó mutatókkal (first party + zero party data)

✅Lehetővé teszi a felhasználók széles körének, hogy komplex elemzéseket végezzenek zökkenőmentesen működő felületen keresztül

✅Több egyedi ügyfélnézet generálása valós időben

A CIP-k AI és gépi tanulás segítségével gyűjtik, elemzik és értékelik a kvalitatív és kvantitatív adatokat. Képesek megosztani az elemzéseket a marketing, értékesítési, ügyfélszolgálati, pénzügyi stb. részlegekkel is, sokkal hatékonyabban, mint a „klasszikus” CDP-k.????

Az intelligens automatizálás egyszerűsíti az adatvezérelt folyamatokat, csökkenti a fogyasztói akadályokat, és lehetővé teszi az ügyfél életút minden lépésének követését. Ez alapján előrejelzéseket lehet készíteni az Ügyfelek viselkedéséről (prediktív analitika).????

Hatékony csatornák közötti koordináció példái:

  • Tegyük fel, hogy az egyik Ügyfeled panaszt tesz az ügyfélszolgálatnak: a CIP tájékoztatja az ügyfélszolgálatot, hogy ez egy kiemelt Ügyfél, aki éppen egy nagyobb értékű vásárlást hajtott végre.
  • Az egyik Ügyfeled panaszt tesz az ügyfélszolgálatnak: a CIP tájékoztatja a marketinges csapatot, hogy zárja ki ezt az Ügyfelet a tervezett kampányból, amíg a probléma meg nem oldódik, hogy elkerüljék a további panaszt az Ügyfél részéről.????

Ebből a szempontból a CIP-k a CDP-k modern iterációi, amelyeket AI és gépi tanulás támogat.

Technikailag a SALESmanago egy Customer Intelligence Platform.

????SALESmanago – az első sok szempontból

AI-vezérelt Customer Data Platform omnichannel végrehajtással – ez a kifejezés írja le talán legjobban a SALESmanago-t. Az elsők között voltak, akik alkalmazták a Copernicus AI-t az adatelemzők támogatására, és határozottan ők az elsők, akik nagy hangsúlyt fektettek a nulladik féltől származó adatokra.????

➡️ Ha érdekel, milyen hatalmas lehetőségeket rejt egy CDP számodra is a megbízható ügyféladatokhoz való hozzájutásban, jelentkezz most egy teljesen költség- és kötelezettségmentes online konzultációra, ahol kifejezetten a Te vállalkozásodra / webshopodra szabva tudunk beszélni az adatvezérelt, új marketing stratégiádról:⬇️

"*" a kötelező mezőket jelöli

Hasonló bejegyzések